donderdag 18 augustus 2011

Help!

Jaha. Katoenen luiers. Hoe milieuvriendelijk het is hebben de experts nog niet kunnen uitzoeken, maar het is vooral Goedkoop. Een set katoenen luiers waar je twee jaar mee doet kost je gemiddeld 600 euro, en wegwerpluiers ongeveer het dubbele. Wij hebben onze set, overigens in perfecte staat, overgenomen van iemand voor 150 euro (hoe krenterig!).

Voor de oude garde: katoenen luiers zijn niet langer vierkante lappen, maar gewoon pampers van katoen, bamboevezels, of gemixte materialen. Er is een grote variatie aan kleuren en prints beschikbaar, en ze zijn bijzonder goed voor baby's huid. Ze zijn ook best makkelijk in gebruik, maar je hebt wel drie of vier wassen meer per week.

Over het algemeen zijn we zeer ingenomen met onze slimme aankoop, totdat Aurora weer eens een spuitluier produceert. Vergezeld door een geconcentreerde blik en een geluid alsof je een hogedrukreiniger in de modder richt kondigt het fenomeen zich aan. Waar pampers de hele boel meteen zouden absorberen alsof er niets is gebeurd, falen de katoenen luiers hier toch jammerlijk. Dan begint de ingewikkelde dans om de luier te vervangen zonder het gelige goedje overal aan te smeren. Katoenen luiers sluiten namelijk ook niet zo mooi aan op de beentjes als wegwerpluiers....

Vanmiddag bracht Aurora haar moeilijkheid onder onze aandacht met het inmiddels welbekende Geluid gevolgd door een opgeluchte zucht. Manlief zei me dat hij haar wel zou verschonen en verdween met baby richting slaapkamer. Ik ging verder met wat ik aan het doen was, tot een urgent 'Help!' uit de openstaande deur klonk.

Het was werkelijk een slagveld, en mijn anders redelijk handige man had mijn hulp als veredelde dwangbuis hard nodig. Het laatste wat je in zo'n geval kan gebruiken is een kind dat haar wapperende armpjes in één beweging omtovert tot gele stempels. Mede dankzij onze goede samenwerking brachten we het er zonder kleerscheuren of poepvlekken vanaf.  

Een uur later deed het Geluid ons weer een gealarmeerde blik wisselen. 'Ik pak haar wel,' zei ik, 'hoe erg kan het zijn na vanmiddag?' Twee minuten later besloot ik eieren voor mijn geld te kiezen.

'Help!'

'Wat?'

'Of je het bad klaar wilt zetten...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten