donderdag 18 augustus 2011

Vroegah

Vroegah was alles anders, zeker wat het grootbrengen van kinderen betreft. Één van de leuke dingen aan een kind krijgen is dat de oudere vrouwen in je omgeving je eindelijk voor vol aan gaan zien. Daarmee is het vertellen over hun eigen ervaringen op het gebied van opvoeding onlosmakelijk verbonden. 

Een oudere dame voor wie ik een tijdje gewerkt heb vertelde mij elke week verbazingwekkende verhalen. Bijvoorbeeld dat de jongsten van haar negen broertjes en zusjes regelmatig een fles met een paar druppels brandewijn in de melk kregen om ze rustig te houden. Haar vader was een goede man, zei zij. Hij hield het na tien kinderen voor gezien en liet haar moeder met rust. Want aan de rand van hun dorp woonde een gezin met wel twintig kinderen. Moeder de vrouw moest helaas na haar laatste eigen kind nog doorgaan met het opvoeden van de buitenechtelijke kinderen van haar oudste dochters, en had op het hoogtepunt van haar gezinsgeluk 25 kinderen onder één dak. 

Mijn eigen oma (door haar jongste kleinzoon liefkozend oma Snoepje genaamd) had er vier onder de vijf jaar, en mijn opa moest zich elke dag een weg door de drogende luiers in het trapgat banen als hij thuiskwam uit zijn werk. Ze woonden bij mijn overgrootouders in, samen met enkele broers van mijn oma, die mijn moeder als baby de hele dag uit haar slaap hielden.

Oma Snoepje paste toen mijn broertje en ik klein waren één keer in de week op. Zodra oma haar intrede deed in onze woning kwamen wij eerst koekeloeren wat er in oma's tas zat, om daarna oma te begroeten. Je kunt wel raden wat er altijd in die tas zat. Oma Snoepje leerde mij ook mijn eerste woordje,
'Poes', door mij met een grote pluche kat te vermaken. Blijkbaar zeggen niet alle kinderen eerst 'mama'.

Mijn moeder past nu op de vrijdagen op Aurora. Ze stuurt mij meestal de avond van te voren berichtjes over wat ik mee moet brengen, want ze weet dat ik soms echt een zeef kan zijn. Zo ook vanavond: Melk en een fles heb ik al, maar neem je wel even wat Oililykleertjes en de Bugaboo (de kinderwagen, red.) mee?

Ik hoef waarschijnlijk niet bang te zijn dat ik Aurora's eerste woordje ga missen. 'Oilily' en 'Bugaboo' liggen niet echt in het verlengde van babygebrabbel.



(Aurora in Tommy Hilfiger for babies)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten