dinsdag 30 augustus 2011

Graaien verboten!

Vandaag zullen we het even hebben over nog zo'n fantastisch fenomeen dat zich voordoet als je je voortplant: Andere mensen gaan zich je lichaam toe-eigenen. Alsof je ineens publiek bezit bent! Iedereen wil je aanraken op manieren waarvoor je makkelijk aangifte van aanranding zou kunnen doen als je dat zou willen.
Op Baby and Bump (Engels forum, red.) werd ik al vroeg in mijn zwangerschap gewaarschuwd dat mensen aan je buik willen zitten, en dat het zich niet beperkt tot familieleden en intimi. Sterker nog, er zijn mensen die zich niet laten tegenhouden door het feit dat ze wildvreemden zijn. Er klaagden vele vrouwen in evenveel topics over dit onderwerp, en ik vreesde met grote vrezen.

Toen mijn buik nog nauwelijks zichtbaar was zat ik al te griezelen bij het idee dat vreemden me op deze manier zouden aanraken. Ik ben niet zo'n held met ongewenste intimiteiten. Van mijn man, vróuwelijke familieleden en vriendinnen kan ik het buikvoelen uitstekend verdragen, maar verder moet het per geval bepaald worden. Als baby schijn ik al niet dol op knuffelen geweest te zijn, laat staan dat een wildvreemde ineens je buik aanraakt! Stel je maar eens voor hoe het zou zijn als iemand je in de supermarkt zomaar naar je buik zou graaien.


Gelukkig voor mij viel het grootste gedeelte van mijn dikke buikheid in de winter, en sloeg ik mijn mantel als een pantser om me heen elke keer dat ik boodschappen ging doen. Daarom ben ik godzijdank niet geconfronteerd met dit gruwelijke fenomeen. Wanneer dit wel het geval geweest zou zijn had ik nog een laatste defensiemechanisme - razendsnelle jiujitsu reflexen die grijpgrage handen onbewust blokkeren dan wel hardhandig weg meppen. Helaas is mijn moeder daar wel eens in een onbewaakt moment aan ten prooi gevallen... Vragen was in dat geval trouwens wel beleefd geweest.

Aan de familie ontkwam ik dus niet, helaas. Het allerstomste is dat familie al in het eerste trimester 'de baby wil voelen'. Dan leggen ze hun hand ter hoogte van je maag om te 'voelen' wat jij van binnen nog niet eens gevoeld hebt. (Bij een eerste kind zijn de bewegingen ongeveer pas vanaf week 17 merkbaar.) Eh, ja... wat je nu voelt zijn mijn ingewanden. De baby zit nog achter het schaambeen, en als je daar aan probeert te zitten kan je er op rekenen dat je die handen kwijt bent. En dat is op zijn zachtst gezegd.

Grrrr!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Liselotte,

    dank voor je aanmelding bij de Ultieme Mamablogs Lijst! We willen je blog graag plaatsen, maar missen nog de button van de Mamablogs op je blog.

    Zo gauw je die hebt geplaatst voegen we je graag toe!

    Het Mamablogs Team
    http://www.demamablogs.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen